7 maart 2022

De woningnood moet nu opgelost worden!

De woningnood in Amstelveen is enorm. De afgelopen vier jaar heeft het Amstelveense college van PvdA, VVD en D66 veel gedaan om de woningnood aan te pakken. De PvdA is trots op wat er allemaal bereikt is, maar ziet geen reden om tevreden achterover te leunen. PvdA lijsttrekker Marijn van Ballegooijen: “Wij willen een stad waar iedereen thuis kan zijn, ongeacht leeftijd, inkomen of afkomst. Betaalbare woonruimte voor iedereen is daarvoor cruciaal.” Om dat voor elkaar te krijgen komt de PvdA met het Amstelveens Woonmanifest, waarin de partij voorstellen doet om de woningnood op te lossen.

Schrijnende situaties

Amstelveen is een gewilde gemeente om in te wonen. Dat is te zien aan de wachtlijst voor sociale huurwoningen, die is maar liefst 17 jaar. Ook de prijzen van koopwoningen zijn door het dak gegaan de afgelopen jaren. Hierdoor wordt voor steeds meer mensen lastig, of zelfs onmogelijk, om passende woonruimte te vinden. Dat leidt tot grote problemen voor de mensen waar het om gaat. PvdA lijsttrekker Marijn van Ballegooijen: “Als wethouder kom ik schrijnende situaties tegen: mensen die op straat belanden omdat ze nergens meer terecht kunnen, gezinnen die bij grootouders inwonen, echtscheidingen waarbij één van de ouders niet meer bij zijn kinderen in de buurt kan wonen. Dat kàn zo niet. We moeten wat voor hen doen.”

Meer sociale huur

De afgelopen vier jaar is er al veel gedaan om de woningnood te verminderen. Nadat een aantal jaren wat minder sociale huur is gebouwd, worden er de komende tijd eindelijk weer grote aantallen sociale huurwoningen bijgebouwd. Om te beginnen bij project Alleman, maar vooral in de nieuwe wijk Legmeer, waar maar liefst 600 nieuwe sociale huurwoningen komen. Er wordt ook gewerkt aan het betaalbaar houden van bestaande huizen. Zo is recent besloten dat er opkoopbescherming komt voor huizen tot 411.000 euro, dit voorkomt dat die huizen worden opgekocht voor de verhuur. PvdA raadslid Arnout van den Bosch: “Er zijn grote stappen gezet, maar we zijn nog niet klaar. Juist nu moeten we gas bijgeven: nog meer bouwen, 30% sociale huur in ieder bouwproject, opkoopbescherming voor alle huizen in Amstelveen, misstanden bij verhuur aanpakken; dat is dè opgave voor Amstelveen de komende jaren.”

Amstelveens Woonmanifest

Wonen is een van de belangrijkste thema’s voor de verkiezingen van 14-15-16 maart. Het is ook een onderwerp waarover de meningen sterk uiteen lopen in de Amstelveens politiek. Reden voor de PvdA om te komen met het Amstelveens Woonmanifest. Hierin legt de partij haar voorstel op tafel om de woningnood aan te pakken. PvdA raadslid Arnout van den Bosch: “Waar andere partijen kiezen voor halfslachtige oplossingen, maken wij duidelijke keuzes. Dat zal roept ongetwijfeld weerstand op, maar daar zijn nu net de verkiezingen voor. Wij hopen op een sterk mandaat van de kiezer om de woningnood nu echt op te lossen!”

Lees hieronder ons gehele woonmanifest:

Amstelveens Woonmanifest

Waar ben je naar op zoek?