7 maart 2022

Kneiterlinks college goed voor Amstelveen

In zijn weblog van vorige week bekent VVD wethouder Herbert Raat zijn angst voor een kneiterlinks college in Amstelveen. Die angst is niet nodig, want een kneiterlinks college is juist heel goed voor Amstelveen; in het bijzonder voor de middenklasse en voor ondernemers, zaken waar ook de VVD voor op zegt te komen. Daarom is er echt wat te kiezen: blijft de stad bestuurd met een sociaal hart, of gaat Amstelveen op de liberale tour?

Publieke voorzieningen op orde

De PvdA is al jaren betrokken bij het stadsbestuur van Amstelveen. Daarom zijn de publieke voorzieningen van hoog niveau. Want waar ‘rechts’ vaak ieder voor zich is, gaat ‘links’ over wat we samen hebben. Geen dure privéles maar goed onderwijs in goede schoolgebouwen. Een mooi park, zodat ook mensen zonder tuin fijn buiten kunnen zijn. Goed openbaar vervoer, ook voor mensen zonder auto. Omdat publieke voorzieningen voor iedereen zijn dragen ze bij aan gelijke kansen voor ons allemaal. Het ‘kneiterlinkse’ college in Amsterdam laat een voorbeeld zien: daar wordt achterstallig onderhoud aan het Amsterdamse Bos en aan de kademuren eindelijk ingehaald.

Ondernemers en de middenklasse

Bestaanszekerheid is een kernwaarde van de PvdA. Bestaanszekerheid is dat je terug kunt vallen op goede gezondheidszorg als dat nodig is. Dat je niet zomaar je baan, je huis of je inkomen kwijt kunt raken. Linkse partijen hebben daarvoor het fundament gelegd met vaste contracten, huurbescherming en uitkeringen. De VVD denkt dat deze verzorgingsstaat leidt tot luiheid. Maar die zekerheid zorgt er juist voor dat mensen risico’s kunnen nemen: een huis durven te kopen, kinderen durven te nemen, of een opleiding durven te starten. De verzorgingsstaat is niet alleen voor arme mensen, maar zorgt ervoor dat de middenklasse kan werken en kan leven. En dat is juist ook in het belang van ondernemers. Want hoe beter het met de werknemers gaat, hoe beter het met de ondernemer gaat. Voor ondernemers staan dankzij de verzorgingsstaat goed opgeleide en verzekerde werknemers klaar, grotendeels door werknemers zelf betaald.

Verzwakt

De liberalen zijn in Nederland de laatste jaren aan de macht. Het gevolg? De verzorgingsstaat is ernstig verzwakt. Steeds minder mensen hebben een vast contract. Veel mensen betalen exorbitante huur. Van een uitkering kun je niet meer fatsoenlijk leven. Ongelijkheid en afnemende bestaanszekerheid zijn nu ook voor middengroepen voelbaar en zichtbaar. Daarom zijn deze verkiezingen belangrijk. Blijft Nederland op de liberale tour of kiezen we sociaal, voor het herstel van publieke voorzieningen en bestaanszekerheid?

Amstelveen voor iedereen

VVD geeft aan dat zij het belangrijk vindt dat in Amstelveen een plek blijft voor alle inkomensgroepen en leeftijden. Dat het kind van de chauffeur naast het kind van de directeur in de klas zit. Wij sociaaldemocraten delen dat ideaal. Daarom is de VVD van harte welkom in het kneiterlinkse college dat we graag willen vormen. Maar daarvoor is het wel nodig dat we meer betaalbaar gaan bouwen, want Amstelveen is voor een chauffeursgezin niet meer te betalen.

Uw stem

Kortom, deze verkiezingen gaan over de toekomst van Amstelveen. Gaat Amstelveen op de liberale tour en wordt het een enclave voor de rijken, of grijpen we in in de woningmarkt en houden we Amstelveen voor iedereen? Het is aan u, laat uw stem niet verloren gaan.