22 februari 2022

Nu doorpakken met opkoopbescherming!

Eindelijk is het zo ver. Amstelveen gaat opkoopbescherming invoeren. De PvdA zet zich daar al langer voor in. Huizen kopen voor de verhuur wordt nu geblokkeerd. In ieder geval bij de goedkopere huizen. De gemeenteraad heeft hier donderdag mee ingestemd. PvdA Raadslid Arnout van den Bosch: “Dit is een belangrijke stap. Het invoeren van opkoopbescherming is hard nodig, de woningnood is simpelweg te groot. De PvdA wil dat we alles doen wat we kunnen om te zorgen dat wonen betaalbaar blijft in Amstelveen.”

Meer bouwen

Volgens de PvdA zijn we er daarmee nog niet en moet er nog veel meer gebeuren. De PvdA wil meer bouwen. Niet alleen betaalbare koopwoningen, maar ook meer sociale huurwoningen. Misstanden bij Kamerverhuur moeten aangepakt worden. Maar ook de opkoopbescherming zelf kan volgens de PvdA nog beter. Die geldt nu voor huizen tot 411.000 Euro. Hoger durft het college nu nog niet te gaan vanwege juridische risico’s. Het zou erg vervelend zijn als de opkoopbescherming strandt bij de rechter. PvdA raadslid Arnout van den Bosch vindt dat te veel huizen er nu niet onder vallen: “Zo gaan we het tekort aan betaalbare huizen nooit oplossen.”

Stap voor stap

Die grens van 411.000 euro moet dus omhoog. Wat de PvdA betreft: hoe hoger hoe beter, zodra duidelijk is wat er juridisch wel en niet haalbaar is. De woningnood beperkt zich niet tot mensen met een laag inkomen. Ook mensen met een wat hoger inkomen kunnen geen huis meer vinden. Daarom heeft de PvdA een motie ingediend om de bovengrens voor de opkoopbescherming zo snel mogelijk te verhogen. Ook die motie werd unaniem aangenomen. PvdA raadslid Arnout van den Bosch: “Stap voor stap komt een eerlijker woningmarkt dichterbij. Nu doorpakken!”