15 januari 2021

Respect voor beslissing van Lodewijk Asscher

Gisteren heeft onze partijleider Lodewijk Asscher besloten zich terug te trekken als lijsttrekker voor de verkiezingen. Dat is een bittere pil voor velen van ons die in Lodewijk een politicus zagen die juist een stevige bijdrage leverde aan een sociaal Nederland en aan de oplossing voor fouten in het systeem. Voor anderen zal het onder de omstandigheden misschien voelen als een terecht besluit en beter voor de partij.

We hebben in ieder geval groot respect voor deze beslissing. Met het vertrek van Lodewijk verliest de partij een zeer integere, fatsoenlijke, bekwame en waardengedreven politicus. Dat gaat ons niet in de koude kleren zitten.

We gaan binnenkort campagne voeren en stemmen. We hebben een prachtig programma en mooie idealen. Laten we ons daarvoor sterk maken en blijven vechten voor een politiek waarin niet het systeem domineert, maar de menselijke maat. Dat klinkt misschien gemakkelijk, maar het is razend ingewikkeld, dat blijkt wel.

Hopelijk spreken we elkaar op onze ledenvergadering 28 januari. Daar zullen we natuurlijk ook uitwisselen over Lodewijks vertrek (let op: de datum is afhankelijk van de herplanning van het partijcongres).

Namens het bestuur PvdA Amstelveen,

Anna Kaal, voorzitter