Door op 19 januari 2014

Inspiratie: sport en politiek

Nog 60 dagen! Dan zijn de gemeenteraadsverkiezingen, ook in Amstelveen. Maar eerst komen over 19 dagen de Olympische Spelen. Ik zie veel overeenkomsten. Bij beide gebeurtenissen zijn de teams geformeerd, klaar om aan de slag te gaan en moet er op het juiste moment gepiekt worden, bij beide gebeurtenissen staat er een hoop op het spel. Bij beide gebeurtenissen hebben we te maken met politiek. Wie anders zegt, wie propagandeert dat sport en politiek gescheiden zouden moeten zijn, doet onrecht aan de grote maatschappelijke betekenis van sport.

Sport verbroedert, sport is goed voor de gezondheid, sport maakt gevoelens van trots en eenheid los, geeft ons een gevoel van een extra identiteit, sport is belangrijk voor de sociale samenhang. Alleen al daarom geeft de politiek jaarlijks miljoenen uit aan sportaccommodaties, miljoenen aan stimuleringsprojecten. De politiek zorgt ervoor dat sport voor iedereen toegankelijk is en kan blijven.

De PvdA zet daar altijd op in. Toegankelijkheid voor iedereen, niemand uitgezonderd. In Amstelveen is de afgelopen 10 jaar ontzettend hard gewerkt aan fantastische mogelijkheden. Altijd vanuit de gedachte die wij zo ondersteunen. Breed gedragen, voor iedereen toegankelijk, niet alleen inzetten op topsport.

Het is daarom zo ontzettend triest dat juist tijdens de Olympische Spelen gekozen is voor een land waar niet iedereen “vrij” kan deelnemen aan sport. Waar uitsluiting en mensen de mond snoeren nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Waar gebouwd is met enorm veel geld, maar of de burger daar nu echt de voordelen van ondervindt?

Natuurlijk moeten onze sporters die jarenlang getraind hebben voor een ultieme prestatie naar Sotsji, natuurlijk gaat de koning als voormalig lid van het IOC, en als vertegenwoordiger van Nederland ook. Onze premier echter had een mooi statement kunnen maken door NIET te gaan. Nu hij toch gaat, moet hij daar de politieke situatie onder de aandacht brengen. Mensenrechten worden geschonden, geen vrijheid van meningsuiting, geen tolerantie voor homo’s , lesbiennes, bi-sexuelen en transgenders.

Diederik Samsom vertelde deze week in Nieuwsuur de complexe afweging van de premier te begrijpen, maar dat hij liever gezien had dat de premier thuis was gebleven. Ik ben het eens met de conclusie, niet met het feit dat het ingewikkeld zou zijn geweest. Niet gaan! Punt!

In Amstelveen zullen wij als PvdA aandacht blijven vragen voor toegankelijkheid van de sport. Met extra aandacht voor jeugd, met extra aandacht voor kleine activiteiten in de buurt ( buiten spelen ) en werken we samen met onderwijs en welzijn om iedereen mee te laten sporten. Samen voor, en samen in Amstelveen.

Waar ben je naar op zoek?