Een toekomst van Museum Cobra in Gemeente Amstelveen – R. Bouwman

18 juli 2024

17 juli was de laatste raadsvergadering van Gemeente Amstelveen voor het reces. Daarbij stemde de raad unaniem vóór Museum Cobra. De gemeente had nooit de behoefte het museum te sluiten, ondanks dat dit in de media wel zo leek te zijn. Waar het om ging is dat de raad behoefte had en heeft aan gewoonweg degelijke plannen. Als raadslid werd je een beetje moe van de onrealistische plannen, veel te grote ambities en overschatte bezoekersaantallen. Als gemeenteraad heb je de verantwoordelijkheid om op de gemeente uitgaven te passen en als we het over Museum Cobra hebben, heb je het over vele miljoenen. Als museumliefhebber, en werkzaam als fondsenwerver voor een museum kon ik absoluut niet vol vertrouwen instemmen met de plannen van het museum zoals die er lagen.

Deze maand kregen we een nieuw museumplan met daarin iets conservatievere schattingen. Of deze realistisch zijn is nog maar de vraag of de inkomsten en bezoekersaantallen inderdaad stijgen terwijl de investeringen dalen. Ook valt op dat de (onderliggende) schulden logischerwijs niet worden ingelost. De raad heeft daarom ook meegedacht met het museum om te kijken of het museum desalniettemin met een schone lei de toekomst in kan gaan. D.m.v. een motie van D66 (mede ingediend door de PvdA), heeft de raad gevraagd in de toekomst de schulden die het museum bij de gemeente heeft kwijt te schelden, aan de hand meetbare doelstellingen.

Het is heel mooi dat er in 2023 een krediet werd verleend door Marius Touwen (Serra Holding B.V.), daardoor bestaat het museum nog, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. In een sneltreinvaart sloot de Gemeente Amstelveen met Museum Cobra een convenant waarbij Touwen een belangrijke rol kreeg bij de doorstart. Dat frustreerde de gang van zaken en vertraagde het herstel. Het convenant was namelijk strijdig met de Governance Code Cultuur 2019. Volgens deze Code is het essentieel dat de leden van het bestuur en de RvT zich vergewissen van de onafhankelijkheid van hun leden. Bestuurders en toezichthouders zouden geen zakelijke of artistieke belangen moeten hebben, of relaties met de organisatie, anders dan als bestuurder of toezichthouder. Kredietverstrekkers, geldschieters of subsidieverstrekkers zouden geen invloed moeten hebben d.m.v. bestuursfuncties. Op mijn initiatief (PvdA Amstelveen) werd daarom een motie ingediend op het gebied van governance, die ook het convenant doet wijzigen, die het met overgrote meerderheid haalde.

In de gemeenteraad heerst opluchting. Ik denk dat we als gemeente blij kunnen zijn met het degelijke toekomstplan van het museum. Het museum zal een financieel spannende periode tegemoet gaan, nog steeds zonder veel financiële lucht. Maar al met al, mede door de voorwaarden die we hebben gesteld in de motie, hopen we een roerige periode te kunnen afsluiten. Ik kijk uit naar nog vele mooie activiteiten en tentoonstellingen van het Cobra Museum.

Rosalie Bouwman, raadslid PvdA Amstelveen