Raadsgesprek over participatie statushouders en evaluatie Wet inburgering

25 mei 2024

Programma in Schouwburg Amstelveen

Zijn ‘nieuwkomers’ goed ingeburgerd in Amstelveen? Nemen zij deel aan de samenleving? Hoe werkt de Wet Inburgering in Amstelveen? Die vragen staan centraal in een zogeheten raadsgesprek, dat op woensdag 29 mei om 20.00 u wordt gehouden in Schouwburg Amstelveen. Een raadsgesprek is een bijeenkomst die vanuit de gemeenteraad wordt georganiseerd. Raadsleden en andere belang­stellenden krijgen meer inzicht, in dit geval in inburgering en in de uitdagingen en kansen.

Het raadsgesprek is een initiatief van GroenLinks, met steun van PvdA en D66. Initiatiefneemster Fatumo Mahamed Farah, raadslid van GroenLinks, zegt het zo: ‘De Amstelveense samenleving heeft een cruciale rol gespeeld in mijn leven als voormalig vluchteling uit Somalië. Nu is het tijd om samen te praten over inburgering, met de recente evaluatie van de Wet Inburgering door het college als belangrijke aanleiding.’

Iedereen is welkom bij het raadsgesprek: ondernemers, maatschappelijke organisaties, bedrijven, bezorgde burgers en natuurlijk ook nieuwkomers zoals expats en statushouders.

Theatervoorstelling

Een van de hoogtepunten van het raadsgesprek zal een theatervoorstelling zijn, verzorgd door Bright Richards van stichting New Dutch Connections. Richards is zelf gevlucht uit Liberia en in 1991 in Nederland aangekomen. Hij heeft een methode ontwikkeld om (ex-) vluchtelingen te begeleiden naar deelname aan de maatschappij en naar economische zelfredzaamheid. Fatumo Farah: ‘New Dutch Connections is de ideale partner om ons gesprek vorm te geven, gezien hun expertise met (ex‑)vluchtelingen.’

Doel

Het doel van het raadsgesprek is om de uitdagingen en kansen op het gebied van inburgering te identificeren. Kunnen nieuwkomers hier meedoen? Hoe dan? Kan het beter? Daarbij ligt de nadruk op statushouders, dus mensen die als asielzoeker naar Nederland zijn gekomen en in het bezit zijn van een verblijfsvergunning.

Tijdens het raadsgesprek zullen ambtenaren de eerste resultaten van de evaluatie van de Wet Inburgering delen. Daarnaast zullen er sprekers zijn van VluchtelingenWerk Nederland en de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF.

Talenten benutten

Raadslid Rosalie Bouwman van de PvdA benadrukt het belang van het gesprek en de voorstelling: ‘Het is essentieel dat we de talenten van statushouders de ruimte geven om tot bloei te komen. Er is zoveel potentieel aanwezig. Daarom moeten we niet alleen investeren in huisvesting, maar ook in taalonderwijs, onderwijs, werk en sociale integratie. Dit raadsgesprek is gericht op het welzijn van mensen, op verbinding en op de binding van nieuwkomers met Amstelveen.’

Het belooft een inspirerende en informatieve bijeenkomst te worden die bijdraagt aan een Amstelveen waar iedereen kan meedoen. De gemeenteraad van Amstelveen zal hierdoor beter in staat zijn om een effectief inburgeringsbeleid te ontwikkelen.