Woordvoering PvdA Perspectiefnota 2025

24 juli 2024

Tijdens de raadsvergadering op 17 juli werd de Perspectiefnota 2025 besproken. Dat is het moment waarin we de kaders stellen voor de komende jaren en accenten aanbrengen waarop focus moet komen. Voor de PvdA het moment om deze kaders en accenten langs de meetlat van onze waarden te leggen. Arnout van den Bosch diende daarbij een motie in over Parentshouses, welke werd aangenomen. Het betreft een voorstel om meer “parents houses” in Amstelveen te creëren, speciaal voor gescheiden ouders die dringend woonruimte nodig hebben.

Esther Veenboer, fractievoorzitter van de PvdA Amstelveen, voerde het woord bij de vergadering:

Internationalisering en verbinding

In het kader van internationalisering en verbinding is het een kracht van Amstelveen dat in onze fijne en veilige buurten inwoners van verschillende komaf en inkomensgroepen naast elkaar wonen. Dat wordt bevestigd in de laatste stadspeiling (2023). Amstelveners geven hun leefomgeving gemiddeld een 7,5. Prettig wonen zelfs gemiddeld een 8.

In 2022 is een onderzoek naar internationalisering uitgevoerd waarin staat dat 85% van de Nederlanders en 78% van de niet-Nederlanders zich thuis voelt in Amstelveen. Die cijfers zijn van twee jaar geleden en we weten dat polarisatie is toegenomen. Zoals ik al aangaf bij de behandeling van de motie Amstelveen voor iedereen, zien we de laatste tijd echter dat het debat verhardt en dat mensen tegenover elkaar komen te staan. Dat discussies soms niet gaan over feiten, maar over meningen en als je het niet eens bent ben je tegen elkaar. Dat mensen hun informatie halen op social media en het risico bestaat dat je door het algoritme waar je in zit niet meer hoort welke alternatieven er zijn. En je dus in je eigen bubbel zit. De motie die de SP dadelijk zal indienen over de bankjes sluit helemaal aan bij die gedachten over verbinding, die zullen wij daarom mee indienen.

Dat “Amstelveen Connect” wordt voortgezet en de gemeente blijft inzetten op ontmoeten in de wijken, hulde: in deze tijden wordt eens te meer duidelijk dat elkaar leren kennen en als mens blijven zien belangrijk is in een gepolariseerde samenleving.

De ontmoetingen tussen mensen van verschillende herkomst hebben vooral plaats in de buurt (Niet-NL: 58%; NL: 68%) en op het werk (Niet-NL: 62%; NL: 35%) en in zekere mate op de school van de kinderen. Als er sprake is van een drempel in het leggen van contact wordt ‘Taal’ daarbij verreweg het vaakst genoemd.

Kansengelijkheid

De PvdA zet in op wijken en buurten waar mensen naar elkaar omzien en elkaar een handje helpen. Voor nieuwkomers is in contact treden van belang om zich thuis te voelen, om onderdeel van de samenleving uit te maken. Daar hoort voldoende kennis van de taal bij. Bij het onderdeel uitmaken van de samenleving hoort ook door kunnen werken een bijdrage leveren aan de maatschappij en je nuttig voelen.

De PvdA streeft naar een inclusieve samenleving waarin we omkijken naar elkaar en naar wat ons bindt en niet naar wat ons verdeelt. Waar mensen in nood fatsoenlijk worden opgevangen. Want zijn wie je bent en behandeld worden met waardigheid en respect zijn fundamentele burgerrechten. Bij gelijke rechten hoort ook kansengelijkheid.

Van brainwave naar braingain

De PvdA vindt het essentieel dat we de talenten van statushouders de ruimte geven om tot bloei te laten komen. Er is zoveel potentieel aanwezig. Daarom moeten we niet alleen investeren in huisvesting, maar ook in taalonderwijs, onderwijs, werk en sociale integratie.

Het college heeft de uitvoering van de Wet Inburgering geëvalueerd. De eerste resultaten zijn gepresenteerd in het raadsgesprek in de Schouwburg 29 mei (Participatie statushouders en evaluatie inburgering). De PvdA dient deze motie van GroenLinks mede in, omdat uit het raadsgesprek blijkt dat de resultaten positief zijn, maar er mogelijk wel ruimte is voor verbetering.

Jeugd- en Onderwijs agenda

De PvdA kan zich goed vinden in de Jeugd- en Onderwijsagenda, waarvoor we vanavond de bijbehorende budgetten goedkeuren. De gekozen speerpunten, preventie, zorg voor de kwetsbaarste kinderen en stimuleren kansengelijkheid sluiten aan bij de ideeën van de PvdA daarover.

Preventie is zeer belangrijk en dat daarbij, na de COVID Pandemie veel aandacht gaat naar mentale gezondheid van onze tieners en jongvolwassenen, is van groot belang! Blijf inzetten op de allerkwetstbaarsten.

Armoedebeleid

De PvdA is blij met een nieuw warmhartig armoedebeleid. Dit jaar kan er met de Amstelveenpas weer lekker kan worden gezwommen in de Meerkamp deze zomer. Uit het beleidsplan Armoede blijkt dat er, mede door gemeentelijke minimaregelingen, een armoedeval ontstaat bij inkomens hoger dan 130% van het wettelijk sociaal minimum. Dit treft voornamelijk gezinnen met kinderen en heeft negatieve impact op hun kansengelijkheid. We dienen het Amendement werken moet lonen voor ouders van D66 daarom mede in. Het voorstel van de SP over vergoeden ID kaart voor kinderen van Amstelveenpashouders vinden wij belangrijk en dienen wij ook mee in.

Financieel beeld

Het (meerjarig) financieel beeld is gematigd positief. Een ravijnjaar in 2026 zien wij niet. Door in het verleden de top van de bijdrage uit het gemeentefonds als incidenteel te beschouwen hebben we een gezonde algemene reserve, maar als we alle opgaven en onze wensen willen blijven uitvoeren teren we in op onze spaarcenten. Het is een keuze die de PvdA onderschrijft, in het geval dat we daarom nu (nog) niet hoeven te bezuinigen. Het doel van een gemeente is namelijk niet om zoveel mogelijk geld op te potten, maar juist het inzetten ten gunste en behoeve van de Amstelveense inwoners, instellingen, bedrijven enz.

Natuurlijk moeten we blijven zorgen dat we geen onnodige financiële risico’s lopen en dat we een onverwachte gebeurtenis met grote impact kunnen opvangen en nog steeds aan onze verplichtingen kunnen voldoen. De ondergrens van de risico buffer die wij daar als Raad voor hebben gesteld is 15 miljoen en die tikken we de komende jaren net niet aan. Oppassen dus

Bestaanszekerheid en woningbouw ambities voor Amstelveen

Amstelveen heeft een aantal woningbouwprojecten in de planning. In die projecten zullen de komende jaren zo’n 1300 sociale woningen worden gebouwd, we gaan weer sociaal bouwen!

Van groot belang voor onze samenleving in een tijd van grote woningtekorten. Om dat goed en vooral tijdig uit te kunnen voeren hebben we een robuuste ambtelijke organisatie nodig, met kennis en kunde en vooral de omvang die dit aankan. Onzekerheid doordat de krapte op de arbeidsmarkt ons daar zal gaan raken en de tekorten van materialen en de gestegen prijzen van grondstoffen hebben naar verwachting ook impact op onze bouwplannen. Voor de PvdA belangrijk dat we blijven inzetten op het realiseren van deze plannen.

Tekort aan woningen en Parentshouses

Een echtscheiding is vaak een dieptepunt in het leven van betrokkenen, maar als er kinderen bij betrokken zijn is dat extra kwetsbaar. Het is voor de kinderen van belang een band te blijven houden met beide ouders. Dat werkt alleen als de ouders niet te ver uit elkaar gaan wonen. Als door de woningnood, één van beide ouders geen woonruimte in de buurt kan vinden, heeft dat impact op ouder en kind. Op de langere termijn is meer woningbouw de oplossing voor de woningnood, en dus ook de woningnood onder gescheiden ouders, maar dat betekent niet dat we geen actie kunnen nemen op de korte termijn. Daarom wil de PvdA meer parentshouses dan de huidige 4 in Amstelveen en roept het college in een motie op hier actie op te nemen, bijvoorbeeld door hiervoor vastgoed aan te kopen.

Ik rond af voorzitter, mooie ambities van het college waar de PvdA achter staat, maar ook onzekerheden en zorgen waarbij het college zijn veerkracht zal moeten tonen.

Het eerdergenoemde onderzoek naar internationalisering is van twee jaar geleden. De PvdA zou graag zien dat een dergelijk onderzoek, wellicht in combinatie met een vraag naar ervaringen op het gebied van discriminatie, op korte termijn weer zou kunnen worden uitgevoerd en uitkomsten gedeeld met de raad.

Tot slot, blijf focus houden op bouwen, blijf zorgen voor verbinding en zorg dat iedereen mee kan blijven doen.

De vergadering is terug te kijken op de website van de Gemeente Amstelveen.