Amstelveen wordt Shelter City

29 april 2024

Amstelveen wordt vanaf 2025 een Shelter City. De gemeenteraad heeft op woensdag 24 april ingestemd met een initiatiefvoorstel van PvdA, GroenLinks en D66 om dit mogelijk te maken. Het Shelter City programma biedt een mensenrechtenverdediger voor een periode van drie maanden een veilig en inspirerend onderkomen. Gedurende deze drie maanden kan een mensenrechtenverdediger op adem komen, andere mensenrechtenverdedigers ontmoeten, een netwerk opbouwen en ondersteuning krijgen. Na drie maanden gaat iemand met nieuwe kracht en energie terug om hun werk in het thuisland voort te zetten. Met het Shelter City programma biedt Amstelveen niet alleen ondersteuning aan een mensenrechtenverdediger, maar ook voor de belangrijke zaak waar deze voor staat.

De PvdA is een van de initiatiefnemers omdat dit aansluit bij twee belangrijke waardes van de sociaaldemocratie, internationale solidariteit en bescherming van de rechtstaat.

Internationale solidariteit en rechtvaardigheid vanuit de gedachte dat we elkaar bijstaan voor een betere wereld. Wij hebben een droom hebben voor een wereld waarin mensen niet meer zouden hoeven vluchten. Mensenrechtenverdedigers dragen bij aan zo’n wereld waar minder mensen vluchteling zouden hoeven zijn. Die droom is misschien ver weg, maar juist zij verdienen het om op adem te kunnen komen om hun werk te kunnen voortzetten.

Tijdens het raadsgesprek werd een uitspraak van de Filipijnse mensenrechtenadvocaat Connie Brizuala aangehaald: “If they can kill a lawyer than they can kill anyone” In het geval van Connie is dat helaas werkelijkheid geworden. Dit citaat herinnerde mij direct aan William Shakespeare die in zijn koningsspel Henry VI het karakter Dick the Butcher laat zeggen: “the first thing we do, is let’s kill the lawyers”. Want als je verdedigers van mensen (-rechten) uitschakelt, de rechtstaat uitschakelt, kun je de die mensen die zij verdedigen beter overheersen.

Amstelveen als Shelter City wil hiermee zij aan zij staan met mensenrechtenverdedigers door iemand tijdelijk een veilige omgeving te bieden op te laden, kennis op te doen, te delen en een netwerk op te bouwen. In het thuisland krijgt een mensenrechtenverdediger vaak te maken met intimidatie, bedreiging of erger voor het uitvoeren van diens werk.

Mede-initiatiefnemer PvdA-fractievoorzitter Esther Veenboer legt uit “de mensenrechtenverdedigers verblijven hier drie maanden, maar ze vechten ook voor iets. Door hier te komen kunnen ze een korte pauze nemen om op te laden, zodat ze met hernieuwde energie teruggaan en hun strijd kunnen voortzetten. Veel mensenrechtenverdedigers geven grote offers om te vechten voor de rechten van mensen, ook op privégebied. Het programma biedt iemand een relatief moment van rust.

We zijn daarom blij dat we als Amstelveen iets terug kunnen doen voor deze mensen.

Amstelveen verwacht in het voorjaar van 2025 voor drie maanden een eerste mensenrechtenverdediger op te vangen. In het voorjaar van 2026 en 2027 komt er ook weer een mensenrechtenverdediger voor drie maanden.