19 mei 2021

PvdA Amstelveen zoekt raadsleden

Procedure en planning kandidaatstelling PvdA Amstelveen

Voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 heeft de PvdA Amstelveen een onafhankelijke kandidaatstellingscommissie ingesteld. Op basis van de aanmeldingen en gesprekken met kandidaten zal deze de afdeling een voorstel doen voor de kandidatenlijst. De volgende procedure en planning wordt gevolgd voor het opstellen van een kandidatenlijst.

Belangrijke data

Voorlopige aanmelding: 15 juli

Op basis van de voorlopige aanmelding bepaalt het afdelingsbestuur welke aanvullende informatie nog nodig is en of er extra wervingsactiviteiten in gang worden gezet. Vooraanmelden is dus niet noodzakelijk maar wel handig.

Definitieve aanmelding: 13 september

Op basis van het aantal aanmeldingen bepaalt de kandidaatstellingscommissie of alle kandidaten worden gesproken of dat er een selectie moet worden gemaakt.

Eerste gesprekken met kandidaten worden gepland op: 27, 28, 30 september

De tweede ronde gesprekken zal zijn op: 4, 5 en 7 oktober.

De derde ronde gesprekken zal zijn op: 11, 12 en 14 oktober

Kandidaten moeten erop rekenen voor meerdere gesprekken te kunnen worden uitgenodigd. Naar aanleiding van de gesprekken zal de kandidaatstellingscommissie zo snel mogelijk een voorstel voor een lijsttrekker doen. Dit zal op de afdelingsvergadering van 21 oktober aan de ledenvergadering worden voorgelegd.

Tussen 18 november en 6 december stelt de kandidaatstellingscommissie vervolgens een gemotiveerde rangordening op (incl. suggesties voor wethouderskandidaten). Kandidaten worden uiterlijk 6 december geïnformeerd. Dit is ook het moment dat de ontwerpkandidatenlijst, inclusief toelichting op de kandidaten, naar de leden wordt gestuurd.

Op de ledenvergadering van 16 december wordt de kandidatenlijst vastgesteld.

Aanmelding

Je aanmelding als kandidaat dient vergezeld te gaan van een motivatie waarom je je kandidaat stelt en een CV. Hierin vertel je waarom je geïnteresseerd bent in het gemeenteraadswerk en waarom je dat graag namens de PvdA zou doen. Je licht ook toe waarom jij jezelf geschikt vindt als gemeenteraadslid (of wethouder of fractievoorzitter) en of je extra affiniteit hebt tot bepaalde aandachtsgebieden. Je levert je aanmelding in bij de secretaris van de kandidaatstellingscommissie via [email protected].

Zodra de secretaris je aanmelding ontvangt zendt hij je een ontvangstbevestiging en een interne bereidverklaring en erecode toe. Beide dienen ondertekend retour gestuurd te worden en dienen voor 20 september 2021 bij de secretaris binnen te zijn. Pas dan is je kandidatuur formeel.

NB: Je moet op 13 september 2021 lid zijn van de PvdA om je te kunnen kandideren. Om je kandidaat te kunnen stellen heb je ledenrechten nodig. Je hebt ledenrechten vanaf het moment dat je door het partijbestuur bent toegelaten en in principe 30 dagen nadat je eerste contributiebetaling is ontvangen door het partijbestuur. Kortom: ben je dat nog niet, zorg dan dat je tijdig lid wordt van de PvdA. Dit kun je regelen via https://www.pvda.nl/.

Wordt ertoe besloten je op de lijst te plaatsen, dan zal de kandidaatstellingscommissie je vragen een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) te overleggen, of volgt een integriteitstoets door de kandidaatstellingscommissie.

Uiteraard wordt je kandidaatsstelling vertrouwelijk behandeld. Kandidaten worden vooraf geïnformeerd over hun plaatsing op de lijst. Mocht je je niet kunnen vinden in het resultaat, dan kun je je dan nog terugtrekken. Pas bij publicatie van de kandidatenlijst wordt je naam publiek  gemaakt.

Bij vragen kun je je richten tot Wim Beckers, secretaris van de kandidaatstellingscommissie: [email protected].

Fractieprofielen

Lees hieronder meer!