8 februari 2022

PvdA: Eleanor Rooseveltlaan moet veiliger

Veel Amstelveners maken zich zorgen over de verkeersveiligheid in hun stad. Niet ten onrechte, want wie de lokale media volgt weet dat er regelmatig ernstige ongevallen plaatsvinden. Eén van de plekken waar omwonenden zich zorgen maken over de verkeersveiligheid is de Eleanor Rooseveltlaan. Dit is een brede, rechte weg waar 50 gereden mag worden, maar het is ook een weg door een woonwijk, die kinderen moeten oversteken op weg naar school of naar een speeltuintje.

Maatregelen treffen

De PvdA wil dat er snel maatregelen worden genomen. PvdA-raadslid Arnout van den Bosch: “Dit is echt een plek waar je kunt wachten op het volgende ongeval. De Eleanor Rooseveltlaan is ingericht alsof het een doorgaande weg is, terwijl de Beneluxbaan er nog geen 100 meter naast ligt. Wat mij betreft is het  duidelijk dat er wat moet gebeuren. Deze gevaarlijke situatie moet opgelost worden voordat het een keer echt mis gaat.”

Wat bewoners van de Eleanor Rooseveltlaan ook stoort, is dat zij al een hele tijd proberen de gemeente te overtuigen van de noodzaak om maatregelen te nemen, maar dat er tot op heden geen aanpassingen aan de weg zijn gedaan. De Partij van de Arbeid heeft daarom donderdag, bij vergadering van raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur, vragen gesteld aan de wethouder. De wethouder gaf in de beantwoording van die vragen aan dat verbeteringen in voorbereiding zijn, maar dat dit meer tijd kost dan gedacht. PvdA-raadslid Arnout van den Bosch: “Goed om te horen dat de gemeente hier druk mee bezig is, maar nu snel aan de slag. Kinderen moeten hier veilig kunnen oversteken!”

Lagere maximumsnelheid zorgt voor meer veiligheid

Zorgen over de verkeersveiligheid zijn er op meer plaatsen in Amstelveen. Dat is niet zo gek, Amstelveen is sterk gericht op de auto, met brede, rechte wegen en veel parkeerplaatsen. Dat leidt niet alleen tot luchtvervuiling en geluidsoverlast, maar ook tot onveilige situaties voor voetgangers en fietsers, zoals op de Eleanor Rooseveltlaan. De Partij van de Arbeid pleit daarom al langer voor maatregelen op onveilige plekken. Zo werd eerder succesvol gepleit voor het handhaven van de lagere maximumsnelheid van 50 kilometer per uur op de Beneluxbaan. PvdA-raadslid Arnout van den Bosch: “De grootste gevaren op de weg zijn te voorkomen, simpelweg door rustiger te rijden. Dat kan door een lagere maximumsnelheid, maar ook door maatregelen, zoals verkeersdrempels, zebrapaden en vluchtheuvels. Hier moet de gemeente echt meer werk van maken!”