17 mei 2021

PvdA stelt vragen over discriminatie Aziatische inwoners

Dagblad Trouw berichtte op 10 april jongsteleden over de enorme toename van meldingen van discriminatie tegen Aziaten. Afgelopen jaar werden duizenden meldingen gedaan; niet eerder was dat zoveel. De stijging in het aantal meldingen is opvallend en heeft zeker te maken met corona.

Topje van de ijsberg

Het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) deed onlangs een verkennend onderzoek naar discriminatie van Oost- en Zuidoostelijke Aziaten. Respondenten gaven aan maandelijks tot wekelijks uitgescholden te worden. Dit speelt zich af in supermarkten, op het vliegveld, op de straat, de werkvloer, het onderwijs en de privésfeer. Het KIS vermoedt dat dit slechts het topje van de ijsberg is; de meeste incidenten worden niet gemeld omdat mensen zich hierover niet durven uit te spreken.

Onacceptabel

Burgerlid Marjon Oostveen: “In Amstelveen wonen veel mensen van Aziatische komaf. De meeste niet-Nederlanders zijn Indiërs en Japanners. De PvdA heeft signalen gekregen dat ook zij te maken hebben met toegenomen discriminatie. Het ervaren van discriminatie heeft veel negatieve gevolgen voor mensen, zoals minder goede fysieke en psychische gezondheid, het vermijden van drukke plekken én het heeft gevolgen op sociaal en economisch gebied. Mensen voelen zich niet veilig. Wij vinden het onacceptabel dat dit in Amstelveen gebeurt”.

Vragen

De fractie van de PvdA maakt zich zorgen over de toenemende en openlijke discriminatie tegen Aziaten en heeft de volgende vragen aan het college gesteld.

1. Zijn er bij de politie van Amstelveen en/of het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam meldingen van discriminatie tegen Aziatische inwoners binnengekomen? Zo ja, om hoeveel meldingen gaat het, is er sprake van toename en wat is er met de meldingen gebeurd?
  2. Zijn er via andere wegen signalen van (toegenomen) discriminatie ontvangen?
  3. Is er contact tussen de gemeente en vertegenwoordigers van de Aziatische gemeenschap hierover?
  4. Wat doet de gemeente om discriminatie van Aziatische inwoners tegen te gaan?
  5. Wat kan de gemeente nog meer doen om dit probleem zichtbaar te maken én tegen te gaan?

Zodra we de antwoorden ontvangen hebben zullen we een update geven.