Cobra Museum – de dilemma’s van de PvdA

17 november 2023

We staan voor een dilemma: de PvdA wil het Cobra Museum niet sluiten, maar tegelijkertijd hebben we geen vertrouwen in het huidige museum, de bedrijfsvoering en visie van het museum.

De teleurstelling van mij in het museum is groot. Als raadslid en woordvoerder Kunst en Cultuur heb ik in september met een ordevoorstel en raadsmeerderheid mede voorkomen dat er een beslissing werd geveld. Opdat het museum met een alternatief kon komen: een Masterplan. Overhaast en zonder alle benodigde informatie een museum sluiten, ik pieker er niet over, dat mocht niet gebeuren.

In het plan worden de bezoekersaantallen consequent te hoog ingeschat en wordt de Frida Kahlo Tentoonstelling als ijkpunt genomen. Deze tentoonstelling was een eenmalige gelukstreffer; herhaling daarvan is niet reëel. Het museum heeft financiële problemen en komt aanzetten met een plan met nieuwe uitgaven. Marius Touwen is kredietverstrekker van 200.000 zodat de lonen konden worden betaald. Dat valt in het niet bij de miljoenen die de gemeente moet bijleggen en weer wordt gevraagd (Touwen staat alleen garant als het mis gaat).

De PvdA gelooft in belang van kunst en cultuur, maar het museum kampt met een constante van te hoge uitgaven en financiële tekorten. De PvdA zal niet zeggen dat de jaarlijkse gemeentesubsidie hoog was, dat zien wij ook, maar als de inkomsten beperkt zijn dienen de uitgaven hierop te worden aangepast. De tekorten komen onder andere door de vele en dure tentoonstellingen, internationale vliegtransporten en dure werken met hoge verzekeringskosten. Uitgaven die voorkomen kunnen worden.

Ik verwacht, nee ik verlang, een museum dat expertise heeft. Dat komt met goed onderbouwde argumenten. Dat blijkt nergens uit. Het Masterplan is toegeschreven naar de gemeente en er is gepoogd het plan exact te laten aansluiten op het coalitieakkoord. Aan dit coalitieakkoord heb ik toevallig ook meegeschreven, de aangestipte stukken in het Masterplan over Kansengelijkheid en Onderwijs zijn absoluut niet bedoeld om als leidraad te nemen voor een inhoudelijk Masterplan voor het Cobra Museum. Tijdens het schrijven van het Masterplan werden de woordvoerders cultuur van de gemeenteraad gevraagd naar hun wensen voor het plan. Dat ziet de PvdA als een zwaktebod. Je kunt niet de hele raad tevredenstellen door een paar lokale politici te vragen hoe je je museum moet leiden.

Het museum heeft laten zien dat ze fantastische inhoudelijk sterke tentoonstellingen kan maken. Het museum heeft laten zien dat ze, ingespeeld op de actualiteit, in staat zijn tot bijzondere fascinerende, progressieve activiteiten, lezingen en programma’s. Nu hadden we graag dat het museum had laten zien dat ze fatsoenlijk met geld om kunnen gaan, realistisch zijn en een plan kunnen maken met visie dat vele jaren mee kan. Dat zien we helaas niet.

Ik werk al jaren in de museale sector, ik ben fondsenwerver van beroep, groot kunst en cultuurliefhebber en neem de situatie serieus en zal mij volledig inzetten opdat kunst en cultuur kan floreren.