Motie PvdA voor wijkcentra unaniem aangenomen

26 juli 2023
De laatste raadsvergadering voor het zomerreces diende Rosalie Bouwman van de PvdA een motie in om de openstelling van de wijkcentra in Amstelveen te garanderen. De PvdA vindt dat de wijkcentra sterke sociale voorzieningen moeten zijn. Zij vormen een essentieel onderdeel ten behoeve van de sociale cohesie in de stad en het voorkomen van eenzaamheid.
Sinds corona kampen vele instellingen en organisaties in Nederland met minder vrijwilligers; ze zijn fysiek achteruit gegaan, gestopt of overleden. Dat kan een risico vormen, zeker als je afhankelijk bent van vrijwilligers. Met deze motie vraagt de PvdA, met 50Plus en D66, om financiële middelen voor extra menskracht – opdat alle cursussen en verenigingsactiviteiten altijd door kunnen gaan. De tijdelijke subsidie voor de ‘warme kamers’ (een initiatief van het Leger des Heils) liep af in juni 2023. Met deze subsidie kon worden ingezet op extra beheer, maar dat is nu gestopt. Dat maakt dat in september, als de cursussen en verenigingen weer in actie komen de wijkcentra in de risicozone zullen komen.
Rosalie zegt over de aangenomen motie: “Het onderwerp gaat me zeer aan het hart. Met vele gesprekken, bezoeken, schriftelijke vragen en afstemming zijn we uiteindelijk tot deze motie gekomen. En deze is unaniem aangenomen en krijgt daarmee steun van alle raadsleden. We zijn blij met dit mooie eindresultaat van een lang proces.”